گزارش بازار بازی‌های رایانه‌ای و تجهیزات بازی در ایران

گزارش بازار بازی‌های رایانه‌ای و تجهیزات بازی در ایران

طبق آمار گلوبال گیم مارکت از نفوذ گیم در بین ایرانیان، میانگین سن بازی‌های مجازی ۲۱ سال است و از طرفی ۲۳ میلیون گیمر روزانه حداقل یک ساعت گیم بازی می‌کنند.

طبق آمار جهانی ۴۲ درصد از گیمرها، از طریق موبایل و تبلت و ۳۱ درصد از طریق کنسول‌های کنترلی گیم بازی می‌کنند یعنی تنها ۳۱ درصد از طریق PC بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند.

طبق آمار جهانی در سال ۲۰۱۵، سهم گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای در ایران ۲۷۰ میلیون دلار برآورد شده بود که ۲۰ درصد آن مربوط به بازی‌های موبایلی بوده است!

عموماً بازی‌های اورجینال از طریق فروشگاه‌های اینترنتی در ایران عرضه می‌شود که ۲۸ درصد از فروش را به خود نسبت داده‌اند.
لذا باتوجه به آمارهای موجود با کمک نرم‌افزار تحقیقات بازار نظربازار برآن شدیم تا آماری واقعی‌تر از رویکرد بازی‌های رایانه‌ای در ایران بدست آوریم.

نظرسنجی نفوذ بازی‌های رایانه‌ای در بین ایرانیان از ۱۰۳۲ نفر زن و مرد در استان‌های مختلف و در رنجی سن کامل انجام شد. از میان ۵۴۷ نفری که گیم بازی می‌کردند ۴۴ درصد پاسخ‌دهندگان را افراد ۱۸ تا ۲۵ سال و ۳۲ درصد آنان را افراد ۲۶ تا ۳۵ سال تشکیل دادند که با احتساب سهم ۱۳ درصد افراد زیر ۱۸ سال می‌توان ۹۰ درصد کسانی که گیم بازی می‌کنند را زیر ۳۵ سال در نظر گرفت.

طبق آمار نظربازار ۳۸ درصد افراد از طریق کامپیوتر بازی انجام می‌دهند و ۴۹ درصد از طریق موبایل و تبلت و تنها ۹ درصد از ایرانیان از طریق کنسول کنترلی گیم بازی می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که اختلاف ایرانیان با ترندهای جهانی در ترجیح استفاده از کامپیوتر به جای کنسول بازی است.

پرطرفدارترین کنسول بازی در ایران

اما همین سهم ۴۷ درصدی غیرموبایلی نیز در بین مدل‌های زیادی از کنسول‌ها تقسیم می‌شود. ۲۶ درصد از آنان کنسول‌های مایکروسافت را ترجیح می‌دهند که ۱۷% درصد از آنها XBOX360 را انتخاب کرده‌اند ولی از طرفی ۳۱ درصد کنسول‌های سونی را انتخاب کرده‌اند که مدل‌های PS2 و PS4 با ترجیح مساوی ۱۰ درصدی سهم برابر دارند.

تمایل به بازی گروهی و یا انفرادی

سلیقه ایرانیان در انتخاب بازی‌های گروهی و انفرادی تقریباً یکسان است ولی در انتخاب ژانر بازی، گیم‌های چندنفره آنلاین MMORPG و اکشن و مسابقات ورزشی با نسبت‌های مساوی بیشترین طرفدار را دارند و بازی استراتژی ۱۱ درصد و مبارزه‌ایی ۷ درصد علایق را به خود نسبت داده‌اند.

۶۱ درصد گیمرهای ایرانی حداقل روزی یکبار بازی می‌کنند و ۴۳ درصد آنان روزی یک‌ساعت را به این مقوله می‌پردازند.

جالب است که ۴۵ درصد آنان ۲ تا ۴ ساعت از روز را به بازی مشغول هستند.
اما در آخرین قسمت می‌پردازیم به تجهیزاتی که گیمرها از آنها استفاده می‌کنند.


گیمر‌های ایرانی ۷۱ درصد از نیاز تجهیزات بازی مانند کیبورد، موس و هدفون را طریق فروشگاه‌های کامپیوتری خریداری می‌کنند و ۵۹ درصد از آنان کمتر از ۲۵۰ هزار تومان در این خصوص هزینه می‌کنند و ۲۱ درصد تا ۵۰۰هزار تومان برای خرید تجهیزات هزینه می‌کنند.

۳۷ درصد از گیمرهای ایرانی برای تجهیزات حرفه‌ایی هزینه نمی‌کنند از طرفی نیز ۲۳ درصد بیشترین هزینه را برای خرید گیم پد (GamePad) انجام میدهند و هدفون، موس مخصوص بازی و کیبورد مخصوص بازی هر کدام با ۱۲ درصد نسبت مساوی از هزینه‌های آنان را به خود نسبت می‌دهد و تنها ۳ درصد جهت خرید گیم ویل هزینه می‌کنند.

جالب است بدانید ۳۶ درصد از خریداران گیم پد که بیشترین هزینه را به خود نسبت داده است در زمان خرید اطلاعی از آنچه می‌خواهند ندارند و ۲۳ درصد نور LED و ۱۵ درصد ظاهر دسته بازی برایشان مهم است و تنها ۱۰ درصد تعداد دکمه‌ها و ۱۶ درصد محل قرارگیری جوی استیک دسته بازی برایشان اهمیت دارد. (درصورتی که محل قرارگیری جوی استیک در دسته بازی‌های Xbox و PlayStation با هم فرق دارد)
در آخر نیز می‌رسیم به مهمترین بخش از تجهیزات بازی که مربوط می‌شود به تهیه بازی اورجینال و یا کپی !

طبق این آمار ۱۵ درصد از ایرانیان فقط بازی‌های کپی تهیه می‌کنند ۱۹ درصد از آنان از هر ۱۰ بازی حداقل ۷ بازی را کپی خریداری می‌کنند.
اما نکته امیدوار کننده در خصوص آمار ۴۰ درصدی افرادی است که ۷۰ درصد بازی‌ها اورجینال تهیه می‌کنند که این موضوع می‌تواند به رشد بازی‌های موبایل مرتبط داشته باشد.


مطالب مرتبط با این موضوع
سابقه اقتصادى ایران ایران همواره به دلیل موقعیت جغرافیایى استراتژیک، قدمت تاریخى چند هزارساله و
همه ما در دوران کودکی، عاشق شنیدن قصه‌های هیجان انگیز بودیم. وقتی قصه‌گو شروع به

درباره نویسنده

سعید کاسکو 298 نوشته

مشاور برندینگ، بازاریابی و توسعه بازار (فروش )هستم. معتقد به ایجاد زیرساخت فروش از طریق روابط عمومی و تولید محتوا در راستای برندینگ هستم تا فعالیت‌های بازاریابی با حداکثر تاثیرگذاری به تقاضای محصول و خدمات تبدیل شود. علاقه‌مند به موضوعات گوریلا یا بازاریابی پارتیزانی هستم و عموما تبلیغات را آخرین ابزار برای توسعه فروش می‌دانم. تجربیاتی متشکل از همکاری با برندهایی همچون فراسو، فروشگاه های زنجیره ای لاوان، طرح شبکه فروش باشگاه فعالان بازار آی سی تی،فروشگاه آنلاین چاره،مهدتاژ ( برند تاژ)، تدریس در دانشگاه کارآفرینی و نماینده پاناسونیک ( آژند سرویس) بخشی از رزومه کاری من است.

نوشته های مشابه

مقاله

نقدی بر برند جشنواره فیلم فجر

بی‌شک حضور در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم یکی از افتخارات هر فیلمساز است. این افتخار موجب افزایش آمار فروش این فیلم‌ها و اقبال خریداران در بازارهای فروش فیلم و پرداختن

برندینگ

رتبه‌بندی با ارزش‌ترین برندها در سال ۲۰۱۴: گوگل اپل را گاز زد

موسسه تحقیقاتی میلوارد براون Millward Brown جدیدترین رتبه‌بندی با ارزش‌ترین برندها در دنیا را منتشر کرده است. این گزارش با نام Top 100 Most Valuable Global Brands 2014 – صد

مقاله

ایران گزینۀ اول در لیست مقصدهای گردشگری در سال ۲۰۱۴

طبق بررسی‌های انجام شده توسط فایننشیال تایمز در مراجع گردشگری جهانی برخی از مکان‌های دنیا بعنوان مقصد گردشگران در سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی شده‌اند که می‎‌توانند رشد چشمگیری را در این

یک نظر

نظر دهید

معادله را حساب کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.