در راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مرتکب این اشتباهات نشوید

در راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مرتکب این اشتباهات نشوید

شاید اکثر کسانی که تجربه ناموفقی در راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار داشته‌اند، علت را مربوط به صرف زمان و هزینه بیش از حد برای محصول نهایی و عدم توجه کافی به جذب مشتری بدانند.
ولی با توجه به اینفوگراف زیر که توسط Expert Market منتشر شده است، خواهیم دید که از علل اصلی عدم موفقیت یک کسب‌و‌کار،‌ ضعف در سیستم مدیریت منابع انسانی و نداشتن یک هسته و تیم قدرتمند و منسجم است.

برنامه کسب‌و‌کار Business Plan
نداشتن برنامه کسب‌و‌کار Business Plan منطقی، یکی‌از عواملی است که بسیار مشاهده می‌شود. برنامه‌ریزی‌های کسب‌و‌کار یا خیلی سطحی و کوتاه مدت هستند و یا خیلی بلند مدت و غیرقابل اندازه گیری!
این نکته را در نظر بگیرید که هدف از نوشتن برنامه کسب‌و‌کار، جذب اسپانسر مالی و شریک کاری نیست که با مراجعه به کتاب‌های دانشگاه و رعایت اصول نگارشی از عهدۀ آن بربیایید، بلکه برنامه کسب‌و‌کار Business Plan مسیر شما را برای رسیدن به اهداف اصلی کسب‌و‌کار مشخص می‌کند.
نکته دیگر این است که بسیاری از کارآفرینان entrepreneurs بعد از شروع کسب‌و‌کارشان، برنامه کسب‌و‌کار Business Plan را به فراموشی می‌سپارند، در صورتی‌که این برنامه حتی در طول زمان، نیاز به بروز شدن دارد.

جذب نیروی انسانی
جدا از رفتارهای مدیریتی، سعی کنید برای هر عنوانی که در نظر دارید حتماً یک نیروی موفق جذب کنید؛ یک فهرست کامل از وظایف و توانایی‌های مورد نیاز تهیه کنید (‌این کار با توجه به برنامه کسب‌و‌کار Business Plan انجام می‌گیرد). در نتیجه با دید کامل از شخصِ مورد نظر در میان متقاضیان مصاحبه کنید.

ساختن تیم
در کنار هم قراردادن مهر‌ه‌های حرفه‌ایی و کارآمد به معنای ساختن یک تیم حرفه‌ایی‌ نیست، بلکه استفاده از نهایت توانایی افراد در پوشش دادنِ یکدیگر و حرکت به سوی یک هدف مشخص، از نشانه‌های یک تیم موفق و منسجم است.

Mistakes-avoid
در ادامه اشتباهات مهمی که در راه‌اندازی و اداره کسب‌و‌کار باید از آنها اجتناب کرد را با هم مرور می‌کنیم:
۱- کاستی در برنامه کسب‌وکار یا صرف زمان بیش‌از حد برای آن
۲- شروع بصورت تک نفره و یا داشتن شرکای زیاد از حد
۳- اصرار بر کاری که جواب نمی‌دهد یا دست‌کشیدن زودهنگام از کار
۴- نداشتن تمرکز و هویت تعریف شده
۵- پافشاری در مورد یک ایده یا فکر نکردن به یک استراتژی جایگزین
۶- عدم درک درست از دانش حسابداری و مدیریت زمان
۷- کمک نگرفتن از دیگران
۸- صرف زمان زیاد برای محصول بجای صرف زمان کافی برای جذب مشتری
۹- رعایت نکردن فاصله مناسب و منطقی بین سود و فروش
۱۰- قانع بودن بجای داشتن نگاه رو به جلو
۱۱- بجای دنبال حقیقت گشتن، بدنبال رضایت فردی بودن
۱۲- بدون وجود یک توزیع‌کننده وارد بازار شدن
۱۳- اعتماد بیش از حد به مشاوران و کارشناسان
۱۴- استخدام برای راحتی و تفویض وظایف بجای جذب نیروی متخصص و با مهارت
۱۵- حفظ نکردن انسجام گروه‌ها و روابط تجاری

top-15-startup-mistakes--کسب‌و‌کار-infographic

درباره نویسنده

سعید کاسکو
سعید کاسکو 284 نوشته

مشاور برندینگ، بازاریابی و توسعه بازار (فروش )هستم. معتقد به ایجاد زیرساخت فروش از طریق روابط عمومی و تولید محتوا در راستای برندینگ هستم تا فعالیت‌های بازاریابی با حداکثر تاثیرگذاری به تقاضای محصول و خدمات تبدیل شود. علاقه‌مند به موضوعات گوریلا یا بازاریابی پارتیزانی هستم و عموما تبلیغات را آخرین ابزار برای توسعه فروش می‌دانم. تجربیاتی متشکل از همکاری با برندهایی همچون فراسو، فروشگاه های زنجیره ای لاوان، طرح شبکه فروش باشگاه فعالان بازار آی سی تی،فروشگاه آنلاین چاره،مهدتاژ ( برند تاژ)، تدریس در دانشگاه کارآفرینی و نماینده پاناسونیک ( آژند سرویس) بخشی از رزومه کاری من است.

نوشته های مشابه

مقاله یک نظر

تاثیرات سبک زندگی ایرانیان در تصمیمات بازاریابی و برندینگ آینده

اخیراً مقاله‌ و گزارش میدانی از سبک زندگی ایرانیان و مصرف‌کنندگان آتی منتشر شده است که مختصری از آن در زیر شرح داده شده‌است. مطمئناً داشتن اطلاعاتی دربارۀ سبک زندگی

موضوع بدون نظر

نمونه‌هایی از کمپین بازاریابی چریکی GUERILLA MARKETING

بازاریابی چریکی GUERILLA MARKETING در تمام دنیا مورد استقبال برندها قرار گرفته است و این روزها می‌بینیم که برندهای کوچک و بزرگ دست به اجرای کمپین با رویکرد بازاریابی چریکی

مقاله بدون نظر

۹ اشتباه رایج در نوشتن رزومه‌ و چگونگی اجتناب از آن‌ها

ساختن یک رزومه برجسته منوط به رعایت بعضی نکات است، مسائل زیادی را باید قبل از فرستادن رزومه برای کارگزینی در نظر داشت که البته بعضی از آن‌ها اولویت بالاتری

یک نظر

نظر دهید

معادله را حساب کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.