در راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مرتکب این اشتباهات نشوید

در راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مرتکب این اشتباهات نشوید

شاید اکثر کسانی که تجربه ناموفقی در راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار داشته‌اند، علت را مربوط به صرف زمان و هزینه بیش از حد برای محصول نهایی و عدم توجه کافی به جذب مشتری بدانند.
ولی با توجه به اینفوگراف زیر که توسط Expert Market منتشر شده است، خواهیم دید که از علل اصلی عدم موفقیت یک کسب‌و‌کار،‌ ضعف در سیستم مدیریت منابع انسانی و نداشتن یک هسته و تیم قدرتمند و منسجم است.

برنامه کسب‌و‌کار Business Plan
نداشتن برنامه کسب‌و‌کار Business Plan منطقی، یکی‌از عواملی است که بسیار مشاهده می‌شود. برنامه‌ریزی‌های کسب‌و‌کار یا خیلی سطحی و کوتاه مدت هستند و یا خیلی بلند مدت و غیرقابل اندازه گیری!
این نکته را در نظر بگیرید که هدف از نوشتن برنامه کسب‌و‌کار، جذب اسپانسر مالی و شریک کاری نیست که با مراجعه به کتاب‌های دانشگاه و رعایت اصول نگارشی از عهدۀ آن بربیایید، بلکه برنامه کسب‌و‌کار Business Plan مسیر شما را برای رسیدن به اهداف اصلی کسب‌و‌کار مشخص می‌کند.
نکته دیگر این است که بسیاری از کارآفرینان entrepreneurs بعد از شروع کسب‌و‌کارشان، برنامه کسب‌و‌کار Business Plan را به فراموشی می‌سپارند، در صورتی‌که این برنامه حتی در طول زمان، نیاز به بروز شدن دارد.

جذب نیروی انسانی
جدا از رفتارهای مدیریتی، سعی کنید برای هر عنوانی که در نظر دارید حتماً یک نیروی موفق جذب کنید؛ یک فهرست کامل از وظایف و توانایی‌های مورد نیاز تهیه کنید (‌این کار با توجه به برنامه کسب‌و‌کار Business Plan انجام می‌گیرد). در نتیجه با دید کامل از شخصِ مورد نظر در میان متقاضیان مصاحبه کنید.

ساختن تیم
در کنار هم قراردادن مهر‌ه‌های حرفه‌ایی و کارآمد به معنای ساختن یک تیم حرفه‌ایی‌ نیست، بلکه استفاده از نهایت توانایی افراد در پوشش دادنِ یکدیگر و حرکت به سوی یک هدف مشخص، از نشانه‌های یک تیم موفق و منسجم است.

Mistakes-avoid
در ادامه اشتباهات مهمی که در راه‌اندازی و اداره کسب‌و‌کار باید از آنها اجتناب کرد را با هم مرور می‌کنیم:
۱- کاستی در برنامه کسب‌وکار یا صرف زمان بیش‌از حد برای آن
۲- شروع بصورت تک نفره و یا داشتن شرکای زیاد از حد
۳- اصرار بر کاری که جواب نمی‌دهد یا دست‌کشیدن زودهنگام از کار
۴- نداشتن تمرکز و هویت تعریف شده
۵- پافشاری در مورد یک ایده یا فکر نکردن به یک استراتژی جایگزین
۶- عدم درک درست از دانش حسابداری و مدیریت زمان
۷- کمک نگرفتن از دیگران
۸- صرف زمان زیاد برای محصول بجای صرف زمان کافی برای جذب مشتری
۹- رعایت نکردن فاصله مناسب و منطقی بین سود و فروش
۱۰- قانع بودن بجای داشتن نگاه رو به جلو
۱۱- بجای دنبال حقیقت گشتن، بدنبال رضایت فردی بودن
۱۲- بدون وجود یک توزیع‌کننده وارد بازار شدن
۱۳- اعتماد بیش از حد به مشاوران و کارشناسان
۱۴- استخدام برای راحتی و تفویض وظایف بجای جذب نیروی متخصص و با مهارت
۱۵- حفظ نکردن انسجام گروه‌ها و روابط تجاری

top-15-startup-mistakes--کسب‌و‌کار-infographic

درباره نویسنده

سعید کاسکو
سعید کاسکو 280 نوشته

مشاور برندینگ، بازاریابی و توسعه بازار (فروش )هستم. معتقد به ایجاد زیرساخت فروش از طریق روابط عمومی و تولید محتوا در راستای برندینگ هستم تا فعالیت‌های بازاریابی با حداکثر تاثیرگذاری به تقاضای محصول و خدمات تبدیل شود. علاقه‌مند به موضوعات گوریلا یا بازاریابی پارتیزانی هستم و عموما تبلیغات را آخرین ابزار برای توسعه فروش می‌دانم. تجربیاتی متشکل از همکاری با برندهایی همچون فراسو، فروشگاه های زنجیره ای لاوان، طرح شبکه فروش باشگاه فعالان بازار آی سی تی،فروشگاه آنلاین چاره،مهدتاژ ( برند تاژ)، تدریس در دانشگاه کارآفرینی و نماینده پاناسونیک ( آژند سرویس) بخشی از رزومه کاری من است.

نوشته های مشابه

مقاله ۵ نظر

سایت استخدامی IranTalent.com ، اولین گزارش سراسری حقوق و دستمزد کشور را منتشر کرد

گزارش متوسط حقوق و دستمزد مدیران و کارشناسان کشور در سال ۱۳۹۲ منتشر شد. در این گزارش میزان دریافتی ماهانه متخصصان و مدیران کشور در ۲۳ گروه شغلی به تفکیک

تبلیغات یک نظر

والمارت : یک هدیه کوچک می‌تواند اثری بزرگ بگذارد

والمارت Walmart از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیاست که بیشتر مواد مورد نیاز خانه و خانواده را یکجا دارد. والمارت در راستای تحقق بخشیدن به شعار برند خود – Save

مقاله یک نظر

نگاهی گذرا بر کمپین شب یلدا در کسب‌وکارهای استارتاپی

شب یلدا بی‌شک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جشن‌های ایران است که به‌صورت سراسری در ایران بین خانواده‌ها جشن گرفته می‌شود. شب یلدا فرصت مناسبی هست برای کسب‌وکارها تا بخواهند

یک نظر

نظر دهید

معادله را حساب کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.