چطور یک لوگوی به یادماندنی داشته باشیم؟

چطور یک لوگوی به یادماندنی داشته باشیم؟

تعداد کمی لوگو هستند که مانند لوگوی سفیدوقرمز کوکاکولا یا قوس طلایی مک دونالدز در سراسر جهان شناخته شده بوده و در طول عمر خود، تغییرات زیادی نکرده باشند.
اما باید دید چطور می‌شود یک لوگو طراحی کرد که در عین سادگی قابلیت تبدیل شدن به بخشی از فرهنگِ مردم را نیز داشته باشد؟
logo-design
با رعایت چند راز ساده می‌شود لوگویی را خلق کرد که به یادماندنی شود:

سادگی و رنگبندی Simplicity :
هنگامی که یک لوگو برای یک کسب‌و‌کار جدید یا استارت‌آپ طراحی می‌کنید، به ساده بودن و رنگبندی ویژه و خاص آن دقت کنید.
باید توجه داشت که در طراحی لوگو حداکثر سه رنگ استفاده شود و نه بیشتر.
سادگی لوگو سبب می‌شود مشتری ارتباطی سریع‌تر با آن برقرار کرده و در نوبت بعد، آن را سریع‌تر به‌خاطر بیاورد.
همونطور که می دانیم لوگوی شرکت اپل در زمانی که در مرحله استارت‌آپ بود یک سیب رنگین کمانی بود اما اکنون که به ثبات و بلوغ رسیده یک سیب خاکستری ساده است.
five-logo
سازگاری با هویت و شخصیت شرکت شماا Brand Constancy:
لوگویی بسازید که با شخصیت برند شما سازگار باشد و مطمئن باشید که آن لوگو همگام با پیام و ارزشهایی باشد که می‌خواهید به مشتریان خود منتقل کنید.

نماد خاص:
شما می‌توانید با قراردادن یک نماد خاص در لوگوی خود آن را به یادماندنی‌تر کنید.
درواقع با قراردادن یک نماد یا نشان خاص و ویژه در لوگوی خود، آن را از لوگوهای دیگر متمایز کند. مانند یک گاز گرفتگی در سیب لوگوی اپل که آن را از دیگر سیب‌ها متمایز می‌کند یا قراردادن یک کُره به جای حرف “O” در مثلاً کلمۀ LOGO .

توجه به فرهنگ و هنجارهای اجتماعی:
از آنجا که لوگوی شما اولین چیزی است که توسط مشتریان‌تان دیده می‌شود، بایستی قابلیت نفوذ در قلب و ذهن آنها را داشته باشد. بنابراین شما باید با فرهنگ و هنجارهای عمومی هماهنگ باشید و آنها را در انتخاب لوگو مورد توجه قرار دهید؛ چه در رنگ و چه در طرح.
برای مثال گاو یک نماد مقدس در بین هندوها است اما در جاهای دیگر اینچنین نیست، بنابراین اگر شما مثلاً در صنایع بسته‌بندی یا تولید سوسیس و کالباس فعالیت می کنید، در کشور هند نباید از این نماد روی محصولات خود استفاده کنید.

نظرسنجی و دریافت نظرات:
در نهایت قبل از اینکه لوگوی خود را نهایی کنید حتماً از اطرافیانِ قابل اعتماد و مشتریان خود، از طریق فرم‌های نظرسنجی و سایر ابزار که در دست دارید نظرخواهی کنید. شما با این کار ذهنیتی از فضای بیرونی کسب‌و‌کار خود و تاثیرات لوگو بر ذهن مخاطب پیدا می کنید.

فراموش نکنید بیشترِ لوگوهای ماندگار از همین رازهای ساده پیروی کرده‌اند.

برای دانستن نکات مفید بیشتر در مورد طراحی یک لوگوی ماندگار پیشنهاد می کنم ویدئوی کوتاه زیر را مشاهده کنید:


مطالب مرتبط با این موضوع
باشگاه فوتبال یوونتوس Juventus از لوگو و هویت بصری برند خود رونمایی کرد. باشگاه یوونتووس
طراحی لوگوی خوب یکی از سخت‌ترین کارها در حوزه گرافیک و برندینگ است. چرا که

درباره نویسنده

محمدصادق مالکی
محمدصادق مالکی 2 نوشته

فارغ التحصیل کارشناسی مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران، رئیس هیات مدیره شرکت توسعه سه ضلع فن آوری اطلاعات رایبد، مشاور آموزش الکترونیکی وزارت کار، بیمه پارسیان و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، مدیر و برنامه نویس وب سایت بانک سامان، موسس باشگاه کارآفرینی، پژوهشگر و نویسنده مقالات کارآفرینی

یک نظر

نظر دهید

معادله را حساب کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.